שיפוע רמפה לכסא גלגלים

התאמה של המרחב הציבורי לצרכים של אנשים בעלי מגבלויות ובפרט לכסאות הגלגלים הוא עניין ערכי, נחוץ וחיוני והוא קבוע בחוק ומחייב. נגישות שיפוע רמפה מאפשרת לאנשים שמתניידים על כסאות גלגלים לצלוח מכשולים שונים בצורת מדרגות וגרמי מדרגות על מגוון הסוגים שלהם. מדרגות הן אזור חסום עבור אדם עם כיסא גלגלים שאינו יכול לעלות או לרדת בהם עם הכסא ולא יכול לנוע ללא הכסא.

רמפה לנכים שיפוע

בהזמנת רמפה נגישות לנכים, ישנם מספר פרמטרים שחשוב מאוד להקפיד עליהם והמרכזי שבהם, אם כי לחלוטין לא היחיד, הוא שיפוע הרמפה. שיפוע הרמפה הוא הפרמטר שיכריע האם הרמפה ראויה בכלל לשימוש ועד כמה קל, נוח ובטוח יהיה להשתמש בה. חישוב שיפוע רמפה הוא שלב חיוני באבטחת הבטיחות, השימושיות והעמידה של הרמפה בתקינה הרלוונטית. יחד עם זאת, לצד חישוב שיפוע רמפה לנכים כאמור, ישנם פרמטרים נוספים שאתם רוצים לוודא שהם נכללים ברמפה שלכם ובשורות הבאות נספר לכם גם על סוגיית השיפוע וגם על כל יתר הפרמטרים שעליהם יש להקפיד.

שיפוע רמפה לכסא גלגלים – מהו השיפוע האידיאלי?

שיפוע הרמפה הוא הפרמטר שמגדיר את מידת האלכסוניות של הרמפה מהקצה התחתון שלה ועד הקצה העליון וכמובן להיפך, כלומר הזווית שעליה מבוססת כל הדרך שהרמפה תומכת בה. ככלל, הרמפה מיועדת לספק לנו פתרון עליו ניתן לנוע באמצעות כלי גלגלי מהקצה התחתון של המדרגה התחתונה ועד הקצה העליון של המדרגה העליונה. העניין הוא ששיפוע הקו הישר של גרם מדרגות טיפוסי הוא שיפוע גבוה מאוד שיכול לעבור גם את הרף של 20%, שיפוע שעליו קשה מאוד לעלות עם כלי גלגלי ומסוכן מאוד לרדת.

לכן על מנת  ליצור את השיפוע המתאים ובאופן שלא יגביל אותו למאפייני המדרגות יש צורך להאריך את הרמפה הרבה פעמים. ככל שהיא תהיה ארוכה יותר, כך נוכל להפחית את השיפוע שלה ובכך להפוך אותה לשימושית, נגישה ובטוחה יותר. המגבלה אם כן, היא השטח העומד לרשותנו לפרישת הרמפה והמחיר שאנחנו מוכנים לשלם בהתאם לגודל הרמפה הסופית שתדרש. ככלל, השיפוע האידיאלי הוא שיפוע של עד 5%. שיפוע של 5% עד 8% הוא שיפוע סביר ושימושי, אך שיפוע מעל 8% כבר הופך למאתגר ולכן נשתדל להימנע מלהגיע לשיפוע כזה. בשורות אלה לא נוכל להגיד לכם מהו השיפוע הנכון לכם, אך כעת אתם יודעים לאן אתם צריכים לשאוף ומאיפה אתם רוצים להתרחק.

פרמטרים נוספים שיש להקפיד עליהם בהזמנת רמפה לנכים

כאמור, בהזמנת רמפה לנכים שיפוע הוא לחלוטין לא הפרמטר היחיד שעליכם לבחון. פרמטרים חשובים נוספים כוללים מעקה בטיחות (רצוי משני הצדדים ורצוי בגובה בו יכול הנכה לאחוז תוך כדי ישיבה וטיפוס על הרמפה). פרמטר נוסף הוא רוחב הרמפה, שצריך להיות רחב דיו בכדי להכיל את כיסא הגלגלים בצורה מרווחת, אך גם צריך להתאים למוטת הידיים של המשתמש. דבר חשוב נוסף הוא מרקם מחוספס שיימנע החלקה על הרמפה, הן להולכי רגל והן לכלים גלגליים הנעים על גבה. בהיבט זה, יש לציין כי מומלץ לשלב גם התקן אנטי סליפ למניעת החלקה. לבסוף, אפשר לבחון גם אפשרויות של רמפה מתקפלת. רמפה מתקפלת הוא פתרון יעיל במיוחד כאשר המרחב לפרישת רמפה ארוכה קיים, אך מצד שני, בהיותה פרושה לכל אורכה היא מהווה מטרד או מפריעה לתנועה חופשית במרחב. במקרה כזה, יכול הנכה לפרוש את הרמפה לכל אורכה רק בזמן השימוש ולאחר מכן ניתן לקפל אותה (קיפול ציר או טלסקופי) בכדי למזער את השפעתה על המרחב.

אחת הבעיות המרכזיות של תכנון והקמת רמפה היא חורים בתכנון, מה שנובע מהעדר שפשוף ומיומנות מעמיקה דיה בניהול והוצאה לפועל של פרויקטים מסוג זה. מאחר ולא מדובר בסתם רמפה אקראית, אלא מדובר על התאמה שימושית למטרה מאד ספציפית, חשוב ביותר שאת ניהול הפרויקט יעשו בעלי מקצוע מנוסים. כאלה שיודעים אילו פרמטרים יש לקחת בחשבון ויוכלו לעשות את האינטגרציה הנחוצה באופן אופטימלי לקבלת התוצאה הטובה ביותר. הרבה אובדן של משאבים מתקיים מתוך האמונה שפרויקט כזה אפשר להוציא לפעול בצורה אקראית, כמו כל פרויקט כללי אחר. במהלך הדרך נתקלים בחסמים והרבה מאד תקלות של דברים שאפשר היה למנוע, אם מישהו היה מעדכן מראש. לכן הדרך היעילה והזולה ביותר להקמה של רמפה ובאופן כללי ליישום של פרויקט הנגשה היא באמצעות אנשי מקצוע שמנוסים ספציפית בזה.

אצלנו במסגריית המושב, אנו מציעים התמחות יוצאת דופן בתכנון, עיצוב ובניית רמפות לנכים תוך הקפדה על הנושא של שיפוע רמפה לכסא גלגלים, מעקות בטיחות, רוחב אידיאלי ומרקם אנטי סליפ מחוספס. כמו כן, אצלנו תוכלו להזמין דגמים מתקפלים בפורמטים שונים וליהנות מצוות שיסייע לכם בתכנון הרמפה בהתאם לגרם המדרגות הספציפי ובהתאם לצרכים האישיים שלכם. לקבלת מידע נוסף והזמנות, צרו קשר עוד היום בטלפון 052-2411819 ונשמח מאוד לסייע.

סגירת תפריט